Kristin, kundvägledare - Välkommen till Väsby Direkt!

Välkommen till Väsby Direkt!

När Sveriges kommuner och landsting jämför kommunernas medborgarservice sticker Upplands Väsby ut. Här finns Stockholmsområdets bästa kontaktcenter. Av de medverkande 144 kommunerna i jämförelsen hamnar Väsby Direkt på en 6:e plats. Hur har de lyckats med det?

Sjutton personer arbetar på Väsby Direkt med att erbjuda medborgarna service. Majoriteten av de anställda arbetar med att svara på frågor i telefon och är indelade i specialiserade svarsgrupper. Genom ditt tryckval väljer du ämne för din fråga hos kommunen och hamnar hos en kundvägledare med specialistkompetens inom det valda området.

Mikaela och Ida, kundvägledare

Mikaela och Ida, kundvägledare

– En medborgare som har en fråga till kommunen ska inte behöva veta hur kommunen är organiserad eller exakt vem som hanterar vilken fråga. Det är vårt ansvar att fördela de frågor som kommer in till rätt verksamhet, säger Malin Löfdahl, enhetschef för Väsby Direkt.

Malin Löfdahl

Malin Löfdahl

Målet är alltid att ge invånaren ett snabbt och gott bemötande. Vägen in till kommunen ska vara enkel och tillgänglig där ett gott bemötande är viktigt för alla kundkontakter. En kommunal verksamhet bör föregå med särskilt gott exempel, säger Malin.

– I en kommunal organisation är medborgaren i fokus och bemötande extra viktigt. På Väsby Direkt jobbar vi hela tiden aktivt med att förbättra vår service.

Under en vecka tar de emot ungefär 1 500 samtal med olika typer av frågor och kan, förutom på svenska, även svara på frågor på finska, persiska, arabiska, kurdiska och engelska. De flesta samtal som kommer in rör frågor inom området äldreomsorg.

Mikaela är en av kundvägledarna som svarar på frågor som handlar om äldre och en av dem som jobbat längst på Väsby Direkt. Hon ger en extra dimension till beskrivningen god kommunservice.

– En kvinna ringde dagligen och vi fick en särskild relation. Eftersom hon var blind kunde hon inte läsa lokaltidningen och ibland handlade samtalet om att hon bad om att få den uppläst. Om jag inte hade många i kö så läste jag för henne.

Varför gjorde du det?

– Vem skulle ha gjort det annars? Det var den service som damen frågade efter. Hon blev också väldigt glad och nöjd över den lilla tjänsten.

Även om tidningsuppläsning tillhör de mer udda servicetjänster kontaktcentret bistår med, verkar arbets­inställning vara svaret på frågan varför Väsby Direkt kan service så bra.

– Alla som arbetar hos oss tycker det är viktigt att kommunens med­borgare får en god service. Oavsett vilket skäl man har för att kontakta kommunen så sätter vi en ära i att bemöta alla lika.

Carina, Yasmin och Madeleine.

Carina, Yasmin och Madeleine.

I kommunhusets reception möts du av kundvägledare från Väsby Direkt. Under en dag antecknade de vilka ärenden de fick in. Här är några exempel med svar:

KL. 08.00

  • Fråga: Jag har bokat Fresta gymnastiksal på lördag, hämtar man nyckeln här?
    Svar: Det stämmer. Du kan boka kommunens gymnastiksalar genom att ­kontakta lokalbokningen, antingen på
    vår hemsida eller genom att ringa 08-590 971 30. Nyckel hämtar du sedan hos oss i kommunhusets reception.
  • Fråga: Jag har hittat en larv i min fläskfilé, kan jag lämna den här?
    Svar: Nej, du får ringa miljökontoret. Ring Väsby Direkt på 08-590 970 00.
  • Fråga: Kan jag få hjälp att ansöka om dagis?
    Svar: Du gör din ansökan via e-tjänsten på upplandsvasby.se. Kontakta Väsby Direkt tryckval 5 om du har frågor.

KL. 09.00

  • Fråga: Jag vill läsa på SFI, hur gör jag då?
    Svar: Du gör din ansökan på vår webbplats under fliken »utbildning och barnomsorg, och vuxenutbildning«. Där finns även kontaktinformation om du behöver ringa eller besöka oss.
  • Fråga: Jag ska hämta busskort till mitt barn, är det här?
    Svar: Om du har ansökt om busskort och fått det beviljat, så kan du hämta kortet här hos oss i receptionen.

KL. 10.00

  • OrmEn man kommer  in och har två ormar med sig i en pet-flaska:
    Fråga: Är de här giftiga, vad ska jag göra med dem?
    Svar: Ring Väsby Direkt och be att få prata med miljökontoret! De kan vägleda dig.
  • Fråga: Jag vill anmäla en gatlampa som är trasig på Dragonvägen.
    Svar: Tack! Vi tar emot alla sorters fel­an­mälningar här i receptionen. Du kan också göra felanmälan via vår e-tjänst på webben eller i vår app.

KL. 12.00

  • Fråga: Var kan man köpa presentkort till hela centrum?
    Svar: Det är Centrumkontoret som säljer presentkort till sina kunder. Du kan hämta ut dessa ur en automat som står bredvid rulltrappan.
  • Fråga: Jag ska träffa färdtjänsthand­läggaren!
    Svar: Varsågod och sätt dig och vänta så meddelar vi att du har kommit.
  • Fråga: Har ni en cykelkarta?
    Svar: Ja, hos oss kan du få en cykelkarta eller köpa en Väsbykarta för 20 kr.

KL. 13.00

  • Fråga: Finns det toaletter här?
    Svar: Vi har inga toaletter i receptionen, men däremot finns det i centrum. Du hittar dem vid södra ingången.
  • Fråga: Kan ni boka en färdtjänstbil till mig?
    Svar: Ja, vi bokar färdtjänst och taxi.
  • Fråga: Kan ni faxa de här till mig?
    Svar: Det går bra. Det kostar 10 kronor för första sidan och sedan 2 kronor per sida inom Sverige.
  • Fråga: Går det att skriva ut på datorn?
    Svar: Det går bra att använda datorn i kommunens reception. Det kostar 2 kronor per sida att skriva ut.
  • Fråga: Min mamma behöver komma in på ett boende, hur gör jag?
    Svar: Du behöver fylla i en biståndsan­sökan och lämna in till kommunen. Sedan kommer en biståndshandläggare att ta kontakt med dig.
  • Fråga: Jag vill få ut mina gymnasie­betyg, hur gör jag?
    Svar: Då kontaktar du Vuxenutbildningen, men gäller det betyg från Vilunda gymnasium kontaktar du oss på Väsby Direkt så sätter vi dig i kontakt med vårt arkiv.

KL. 14.00

  • Fråga: Har ni en busstidtabell?
    Svar: Nej, men vi kan hjälpa dig att ta fram busstider på vår dator.
  • Fråga: Jag ska hämta mitt parkeringstillstånd.
    Svar: Har du beviljats parkeringstillstånd går det bra att hämta det här i receptionen
  • Fråga: Kan jag få en P-skiva?
    Svar: Det går bra, vi har P-skivor att dela ut. De finns också att hämta vid västra och östra parkeringarna.

KL. 15.00

  • Fråga: Hej, jag ska träffa någon kl. 15.00, men vet inte vad hon heter.
    Svar: Om du sätter dig ner och väntar så ska vi ta reda på vem det är. Vad gäller ärendet?

KL. 16:00

  • MatpaseFråga: Jag vill ha en lägenhet.
    Svar: Då får du ställa dig i bostadskön hos våra olika hyresvärdar.
  • Fråga: Varför finns det ingen klocka i centrum?
    Svar: Du kan kontakta Centrumledningen och fråga. De har ett kontor utanför Entré Syd eller via mejl: vasbycentrum@newsec.se.
  • Fråga: Jag vill hämta avfallspåsar – är det här?
    Svar: Ja, vi har avfallspåsar att hämta i receptionen.

KL. 17:00

Receptionen stänger.

VÄSBY DIREKT
Knappval och ämnesområden:

① Äldreomsorg och särskilt stöd
② Ekonomiskt bistånd
③ Bygga, bo och miljö
④ Gata, park och fastighet
⑤ Barnomsorg och utbildning
⑥ Skolresor
⑦ Kultur och fritid
Övriga frågor: tryck ⑨